Een andere manier van shoppen
Ongetwijfeld heb je het wel eens shopping-resultaten voor bij zien komen wanneer je Google gebruikte. Zoek je namelijk in Google een term dat staat verbonden aan een bepaalde product, dan krijg die producten ook daadwerkelijk te zien. De Google shopping resultaten kunnen verschijnen boven de zoekresultaten, maar je zou ze ook kunnen vinden in de rechterkolom. Een Google shopping advertentie wordt meestal weergegeven met een foto, een titel, de prijs van het product en de naam van de webshop waar je het product kan kopen.
Google shopping is uiteindelijk dus de manier waarop Google product advertenties toont in de zoekresultaten. Misschien is het je nog niet opgevallen, maar er is ook een tabblad ervoor waar je enkel alleen naar producten kan zoeken. Je zou er zelfs prijzen kunnen vergelijken voor een bepaald product. Zo kan je dus kijken welke webshop het goedkoper aanbiedt. Het tabblad specificeert dus uiteindelijk hetgeen waarnaar je zoekt, net zoals de andere tabbladen die je waarschijnlijk wel kent van Google, namelijk video of afbeeldingen.
Hoe werkt Google Shopping?
Maar hoe werkt Google shopping nou eigenlijk precies? Google Shopping draait rond advertenties voor jouw gekozen product. Webshops kunnen namelijk hun producten adverteren in de Google shopping tabblad via het advertentieplatform van Google Ads. Naast de advertentieplatform heb je ook een Google Merchant Center nodig om uiteindelijk producten aan te bieden op deze manier. Google Merchant Center is namelijk het uiteindelijke platform waar je jouw producten op moet uploaden. Want pas daarna kan je met succesvol jouw advertentie plaatsen.
Jouw positie van jouw product in de zoekresultaten hangt ook af van de prijs die je bereid bent te betalen voor een klik en de kwaliteit van jouw product en de bijbehorende Google Shopping advertentie.
De kosten
De kosten zijn afhankelijk van bepaalde factoren. De factoren zijn het advertentieplatform van Google Ads en je betaalt ook per klik zoals je zou betalen voor Google Search campagnes.Je kan dus uiteindelijk zelf bepalen hoeveel je maximaal per dag wilt betalen aan een product campagne.