Credit beheer optimalisatie
Credit beheer optimalisatie streeft ernaar zo min mogelijk klanten te krijgen die niet in staat zijn om hun facturen op tijd te voldoen. Het maakt niet uit of die klanten dat echt niet kunnen vanwege hun slechte financiële positie, of dat ze gewoon niet van plan zijn om hun facturen te betalen. Wat de reputatie van klanten is kan worden achterhaald door een onderzoek te doen naar krediet informatie. Dat onderzoek kan op diverse niveaus worden gedaan. De meest simpele vorm is een online check en de meest grondige methode is een kredietonderzoek door specialisten.
Welk nut heeft krediet informatie
Voor een bedrijf kan krediet informatie van grote waarde zijn. Vooral als er sprake is van kostbare projecten of van grote samenwerkingsprojecten is het goed om de reputatie van een klant of een samenwerkingspartner te kennen. Bij grote klanten wordt aangeraden een diepgaand onderzoek te laten uitvoeren door de specialisten van CBMK. Zij zullen achterhalen of het betreffende bedrijf in het verleden zijn rekeningen op tijd heeft betaald. Er wordt ook gekeken naar de financiële positie van het bedrijf. Na afloop van het onderzoek ontvangt de opdrachtgever een gedetailleerde risicoanalyse.
Krediet informatie over consumenten
Het is in het kader van credit beheer optimalisatie ook mogelijk om door CBMK individuele consumenten aan een onderzoek te onderwerpen. Bij aankopen voor lage bedragen zet dat nauwelijks zoden aan de dijk, maar als er grote aanschaffen worden gedaan is zo’n check beslist nuttig. De uitkomst kan zijn dat een consument te weinig vermogen heeft voor een dergelijke uitgave. Het is dan aan de opdrachtgever om te bepalen of hij het product nog wil leveren. Het is ook mogelijk om de betalingsvoorwaarden aan te passen. Voor de consument is zo’n onderzoek niet prettig, maar als bedrijf kun je de ellende van een betalingsregeling voorkomen.